Besked

Att ta emot beskedet
Ordet cancer väcker oror hos dom flesta människor, även hos mig när jag i Oktober 2015 fick mitt besked kastat rakt i ansiktet av en gynläkare som var polack.(Polska doktorer säger rakt på sak)

Ett cancerbesked blir för det flesta en påminnelse om hur skört livet är - hur god än prognosen ser ut.
Det är varken konstigt eller onaturligt att känna sig förvirrad och orolig när man får cancerbeskedet.
Reaktioner är olika hos oss olika individer.

För min del så stängde jag av mitt i samtalet med läkaren. Ringde min mor och min man och bara grät, tyckte det var konstigt att det drabbade just mig.

Vid nästa besök hos samma läkare så var min syster med som lyssnade och ställde frågor åt mig.

Krisliknande tillstånd
Ingenting är rätt eller fel. Låt krisen ha sitt förlopp, det blir lugnare sedan.

Krisens fyra faser.
1: Chock
2: Reaktion
3: Bearbetning
4: Nyorientering

Många kan känna igen sig i dessa faser medans andra inte känner det alls.

Den första tiden efter beskedet.
Tiden från diagnos tills man får slutgiltigt besked om allvaret i sjukdomen och den kommande behandlingen kan upplevas som mycket påfrestande.
Det är svårt att förhålla sig till sjukdomen innan man fått tillräcklig information. Många beskriver det som att man inte har någon framtid, den är helt okänd och man kan inte planera.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Massage

Bakning